Mitä tapahtui 21.-22.7.2023
Bella Italiassa valtavasti Alfoja esillä
[Huomaa: kuvat suurenevat niitä klikatessa]
Forssan naapurikunnassa Tammelassa järjestettiin kolmen vuoden koronatauon jälkeen jälleen Bella Italia -tapahtuma, jonne saapui useita satoja italialaisia autoja ja moottoripyöriä.
Oulusta lähti kohti Forssan seutua perjantaina 21.7.2023 kolme autokuntaa. Keulassa ajoi Juho ja Pasi Vehkaperän vuoroin ohjaama punainen Giulietta, toisena tuli Toni Nyman perheensä kanssa punaisella GTA:lla ja perää pitivät Jari Pekkala ja Kaj Gumpler mustalla GTV 916:lla. Näiden lisäksi vielä kaksi klubimme etelässä lomailemassa ollutta oululaista Alfaa oli tulossa lauantaina suoraan Tammelaan.
Ajoreitti Humppilaan
Tapasimme kello 10 Tupoksen ABC:llä. Sieltä ajoimme Ylivieskan kautta Kaustisille, missä pidettiin lounastauko. Sitten jatkettiin Vimpelin kautta Tuuriin, jossa pysähdyttiin ihmettelemään ja ihastelemaan Vesa Keskisen kyläkaupan massiivista kokoa ja valtavaa väenpaljoutta. Parkkialueella oli hyvinkin tuhat autoa! Matkaa jatkettiin melkein saman tien, koska kyläkaupassa olisi vierähtänyt helposti ainakin tunti, jos toinenkin.
Tampereen ohitettuamme ja hieman ennen yöpymispaikkaamme Humppilaan saapumista syötiin pizzat Urjalassa. Ruokamusiikkina kuunneltiin YouTubesta pätkä Martti "Huuhaa" Innasen 60-luvun suosittua "Urjalan taika yö" -levytystä.
Otsolan Hovi
Hieman kello 19 jälkeen saavuimme Humppilan Otsolan Hoviin, jossa ryhmällemme oli varattu majoitus. Hotelli sijaitsee sopivasti noin 30 kilometriä Tammelan luoteispuolella ja välissä on vielä Forssan kaupunki.
Majoittumisen jälkeen loppuilta käytettiin pääasiassa autoja puunatessa. Työn jälki ei kuitenkaan tyydyttänyt kaikkia, joten päätettiin porukalla, että kaikki autot vietäisiin seuraavana aamuna Forssassa kunnon autopesuun.
Puhtailla autoilla Mustialaan
Lauantai-aamuna ajettiin kaikki autot Forssan ABC:n autopesulaan. Mukaan liittyi Etelä-Suomessa perheensä kanssa lomailemassa ollut Janne Ranta, jonka punainen Alfa 155 oli kylläkin pesty edellispäivänä muualla jossain käsinpesufirmassa. Siellä sprayllä levitetyt kemikaalit näkyivät kuitenkin kiiltävässä pinnassa ikävinä tahroina, joten auto meni uudestaan pesuun.
Melko tarkalleen kello 10 neljä (4) puhdasta melko hienosti kiiltävää alfaamme ajoi Mustialan postista sisälle. Varsinainen näyttely avautui yleisölle kello 11, mihin mennessä esittelyyn tulevien autojen oli määrä olla paikalla.
Automme ohjattiin hyvälle paikalle yhdelle Alfoille varatuista sektoreista. Odotimme vielä saapuvaksi jäsenemme Henri Heikkisen punaista Giulia Quadrifogliota. Hän oli perheensä kanssa tulossa lomareissultaan Espoosta. Auto saatiin samaan parkkilohkoon, mutta hieman ylemmäksi muista AGTOn autoista. Näin kaikki viisi kerhomme jäsenalfaa olivat paikalla.
50-vuotisonnittelut Ouluun
Seuraavaksi keräännyttiin Heikkisten Giulian luokse ryhmäkuvaa varten. Tiedettiin, että oululaisjäsenemme Kimmo Nurmela, jonka kolme punaista Alfaa löytyy AGTOn autogalleriasta, täytti samana päivä 50 vuotta.
Kuvauksen jälkeen huomattiin, että sitä järjesteltäessä oli unohdettu infota Juha ja Pasi Vehkaperää asiasta. Joka tapauksessa onnittelukuva lähti tekstiviestinä. Kimmo Nurmelan vastauksen perusteella hän oli siitä ilahtunut.
Alfat parhaiten esillä
Bella Italiassa Alfa Romeot olivat automerkeistä varmasti parhaiten edustettuina. Facebookin Alfa Romeo Keskustelua -palstalla Jouni Rönkä on julkaissut upeita ilmakuvia, joista Alfojen valtaama pääalue oli paikalla olleiden helppo tunnistaa. Varmasti myös kaikki paikalla olleet löysivät niistä myös oman autonsa yli 70 Alfan joukosta.
Valokuvaaja kirjoitti julkaisussaan, että Bella Italiassa oli (ainakin): "Tonale, 10 Stelvioo, 15 Giuliaa ja yksi Alfasud." Tähän on helppo lisätä, että alueella oli parkissa ainakin 15 kappaletta GTV 916 malleja, sekä kovakattoisina tai Spider-versioina. Paikalla nähtiin tietysti paljon upeita 1960-80 luvun arvokkaita ja hienosti hoidettuja klassikoita puhumattakaan lukuisista 90-luvun suosikkimalleista (156, 166 jne.)
Bella Italiassa nähtiin tietysti myös Ferrareita, Fiateja, Lancioita ja muitakin italialaisautoja. Muistetaan kuitenkin, että myös Alfa on Suomessa hyvin harvinainen. Tilastojen mukaan tätä merkkiä tulee maanteillämme harvemmin vastaan kuin vaikkapa Jaguaareja tai Porscheja.
Oman lukunsa muodostivat italialaisvalmisteiset moottoripyörät, kuten Apriliat, Ducatit, Moto Guzzit, MV Agustat puhumattakaan Vespoista. Pyöriä oli näytillä pikaisen laskelman mukaan ainakin toistasataa.
Mukavia tapaamisia
Kanta-Hämeessä asustava AGTOn jäsen Erkki Lehmuskallio on Alfojen lisäksi monen muunkin merkin, ei vain aktiiviharrastaja, vaan myös asiantuntija. Vaikka olemme paljon viestitelleet sähköpostilla ja puhuneet usein puhelimessa monista autoiluun liittyvistä asioista, Bella Italiassa tapasimme nyt kasvokkain ensimmäisen kerran.
Club Alfa Romeon Finlandin (CARF) puheenjohtaja Auli Paananen ja poikansa Julius olivat myös paikalla. Keskusteluissa nousi esille muun muassa kerhon "il Biscione" -jäsenlehti, joka sai ansaitut kehut asiantuntevista artikkeleista ja korkeasta laadusta taittoa ja painoa myöten. Auli Paananen on lehden toimituksessa vahvasti osallisena.
Ryhmästämme Jari Pekkala viihtyi erinomaisen hyvin punaisen Alfa Romeo 2000 GTV Bertonen Coupen ja sen omistajan, Veli-Pekka Vaunumäen vieressä. Herroilla riitti keskustelunaiheita niin kilpa-ajoista kuin autojen rakentamisesta ja varaosien hankintapaikoista. Pekkalalla itsellään on kunnostettavana liki 50 vuotta omistuksessaan ollut ja väriä myöten täysin vastaava Alfa Oulussa kuin Vaunumäen Mustialassa esiintynyt.
Paikalla nähtiin Suomessa harvinainen 60-luvun Alfa Romeo Zagato, josta ei valitettavasti saatu kuvaa. Sen sijaan harvinainen, vaaleakattoinen, mutta muuten harmaa Alfa Romeo 2600 Sprint (vm.-1966) saatiin kuvatuksi. Auto keräsi ympärilleen niin kyselijöitä kuin ihailijoitakin. Auton omistaja, Juha Liukkonen kertoi, että kyseessä oli auton valmistumisvuotena tehtaan kaikkein kallein Alfa Romeo.
1960-80 -lukujen Spidereita oli myös esillä useita. Näistä keltainen Juha Könösen omistama auto keräsi myös ympärilleen kiinnostunutta väkeä. Pieni yksityiskohta erottui auton sisäpuolelta mukavasti; kellanväriset ajohanskat oli asetettu tyylikkäästi ohjauspyörän pienoille ikään kuin kuivumaan.
Mukavia ideoita nähtiin myös Mustialassa. Yksi näistä on rekisterikilven pohjalevy. Niissähän näkee paljonautoliikkeiden mainostekstejä. Myös CARF-kerhon valikoimiin kuuluu tällainen tyylikäs kilven aluslevy. Hinta näkyy olevan 6 €/kpl.
Kannattiko käydä?
Viikonloppu oli säitä myöten kaikin puolin rentouttava ja hieno. Porukassa ajaminen, ja itse asiassa koko matkaseurue mahtava. Perillä Tammelassa oli runsaasti katseltavaa, paljon uutta opittavaa ihasteltavaa sekä paljon uusia tuttavuuksia.
Kotimatkalle lähdimme noin tuntia ennen näyttelyn virallista päättymisaikaa, minkä ilmoitettiin olevan klo 15. Tämä siksi, että monet halusivat ehtiä kotiin vielä lauantai-illaksi. Kymppiuutisille taisivat kaikki Ouluun matkanneet ehtiäkin.
Edestakainen matka Oulun seudulta Tammelaan ja takaisin on ajoreiteistä riippuen noin 1200 km. Moni etelämpänä asustava alfisti totesi, että "olettepa tulleet kaukaa". Vakiovastauksemme lienee ollut: "mikään matka ei ole pitkä Alfalla ajettaessa."
Siispä ensi vuonna uudestaan isommalla joukolla!
Teksti ja kuvat (pl. onnittelukuva): Kaj Gumpler
Retken teknilliset järjestelyt: ASB-Lehti/Motosafari
Taitto: Leamer, Oulu